mandag 10. desember 2007

<>

Kombinasjonen Meget Lite Kreativt Humør pluss Dårlig Samvittighet Over Lite Oppdatert Blogg gir i dag utslag i klipp-og-lim-fakter jeg ikke trodde jeg var innehaver av. Vel. Jeg bruker dagen til å tråle venners venners blogger, og på en tilfeldig (neppe!) blogg finner jeg en liste med interessante spørsmål jeg vil stille meg selv. De er hovedsaklig myntet på mine røde følelser, og det er jo greit. Disse følelsene er ofte de jeg ser mest av. I tillegg til at jeg er sulten noen ganger.

Hvertfall...Nå gjelder det å finne på gode, intelligente og kUlE svar slik at alle kommunistvennene mine synes jeg er tøff og stilig!

Politisk identitet
1) Politisk ideologi du forfekter?
Ai, ai, ai. I historiebøkene kalles det kommunisme, jeg kaller det sunn fornuft.

2) Politisk ideologi du forakter mest?
Ideologi? Vanlige folk som egentlig brenner for de samme tingene som jeg, men som ikke tror det nytter å forandre verden. Gla'-liberalister. "Venstre, det er meg!"

3) Materialist eller idealist?
Materialist. Jeg har liten tro på å appellere til folks dårlige samvittighet i kampen.

4) Plikt- eller konsekvensetikk i politikken?
Jeg er i prinsippet i mot alle prinsipper.

5) Politisk oppvåkning?
Hver eneste morgen.
(Eller... Jeg har bestandig hatt en utrolig frihetstrang. Nå har jeg satt et navn på den også.)

6) Politisk detour?
Jeg er vokst opp i et meget spirituelt hjem, og hadde en gang i tiden troa på åndelighet som det viktigste i kampen om en bedre verden. Med dette hører også en utrolig fascinasjon for langhårede mennesker med gitar og fargerike klær, som blant annet satt foran det hvite hus og sang. Hjalp det? Nei. Stikk fingern i jorda og bit i gresset. Eller hvordan den der var.

7) Enkeltperson som påvirket deg politisk?
Jeg husker ikke akkurat en spesiell person, men mora mi (som er aktiv SVer) tok meg med på en kvinnekonferanse hvor jeg møtte Inga Marthe Torkildsen. For en prepubertal kvasifilosof var det stort å møte ei dame som henne. Det var ikke mange kommunister der jeg vokste opp, for å si det sånn...

8) Bok som påvirket deg mest politisk?
Oi. Den er vanskelig. Når jeg tenker meg om har jeg lest svært lite politiske bøker i den forstand at de har påvirka meg. Men jeg leste en del Elin Brodin da jeg var yngre, og jeg kjente meg igjen i mye av hennes forestillinger.

9) Største bristen i den politiske ideologi du forfekter?
Jeg kan av og til irritere meg grenseløst over at folk i bevegelsen aldri ser ut til å bli enige, selv når vi er så få. Kanskje et litt dustete svar, men det er det eneste som er virkelig demotiverende med å drive politisk arbeid.

10) Viktigste politiske enkeltsak?
For tida jobber jeg mye med beinhard feministisk agitasjon. Og nå må jeg løpe til bussen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra! Lone er smart!

Tina sa...

At folk er uenige med meg motiverer meg bare mer. Å høre minir og Marsdal prate piss motiverer meg bare mer til å agitere for ordentlig kommunisme. Jeg har ikke akkurat noe som tilsier "la dem vinne" oppe i topplokket mitt.
Og foresten, jeg er sterk og slik jeg sa på sykesenga og "Jeg er alltid frisk nokk til å banke noen sosialdemokrater".